Co-VAL: Understanding value co-creation in public services fortransforming European public administrations

Institutions
  • Universität Konstanz
Publications
  Mergel, Ines (2019): Digital service teams in government Government Information Quarterly ; 2019. - ISSN 0740-624X. - eISSN 1872-9517

Digital service teams in government

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National governments are setting up digital service teams (DST) – IT units outside the centralized CIO's office – to respond to complex governmental and societal challenges in a responsive and agile manner. DSTs emerge as a third space between centralized and decentralized IT departments that are triggered by large-scale IT failures and the need to abandon black swan IT projects - tasks that traditional CIO offices were not able to handle so far. DSTs design principles have been replicated from the initial idea of the UK's Government Digital Service team and implemented in other countries, such as the U.S., Canada, Italy, or Finland. For this article, a qualitative interpretative approach was chosen to understand external and internal context factors that contribute to the emergence of these digital service teams. The article brings initial clarity of the composition and tasks of DSTs and extends the existing theory of context by providing insights about this third space between centralized and decentralized IT departments to organize IT Governance in public sector organizations.

Origin (projects)

  Mergel, Ines (2019): Digitale Verwaltung umsetzen Innovative Verwaltung ; 2019, 1-2. - S. 32-33. - ISSN 1431-9985. - eISSN 1618-9876

Digitale Verwaltung umsetzen

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Bisher orientieren sich Digitalisierungsbemühungen in der öffentlichen Verwaltung vor allem an den Fachverantwortlichkeiten und Fachprozessen, die in oftmals isoliert operierenden Ressorts organisiert sind. Ein erster Schritt in Richtung Orientierung der Dienstleistungen an den Bedürfnissen der Bürger wurde mit dem OZG angestoßen. Fachverantwortliche müssen sich nun an den Lebenslagen der Bürger orientieren. Auf der Basis von Experteninterviews wurden fünf Schritte abgeleitet, die dabei helfen, digitale Transformationsprojekte umzusetzen (siehe Abbildung).

Origin (projects)

  Mergel, Ines; Edelmann, Noella; Haug, Nathalie (2019): Defining digital transformation : Results from expert interviews Government Information Quarterly ; 2019. - ISSN 0740-624X. - eISSN 1872-9517

Defining digital transformation : Results from expert interviews

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Digital transformation approaches outside the public sector are changing citizens' expectations of governments' ability to deliver high-value, real-time digital services. In response to the changing expectations and triggered by supranational agreements, governments are changing their mode of operation to improve public service delivery, be more efficient and effective in their designs, and achieve objectives such as increased transparency, interoperability, or citizen satisfaction. However, beyond the availability of consultancy reports, there is little systematic insight into the way that public administrators themselves are currently defining digital transformation in their own day-to-day practices, how they are approaching digital transformation projects, and what their expected outcomes are. We provide an empirically-based definition of digital transformation derived from expert interviews and develop a conceptual framework with reasons for, processes to, and expected outcomes of digital transformation in the public sector.

Origin (projects)

    Mergel, Ines (2019): Digitale Transformation als Reformvorhaben der deutschen öffentlichen Verwaltung der moderne staat – dms : Zeitschrift für Public Policy, Recht und Management ; 12 (2019), 1. - S. 162-171. - ISSN 1865-7192. - eISSN 2196-1395

Digitale Transformation als Reformvorhaben der deutschen öffentlichen Verwaltung

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Die digitale Transformation der öffentlichen Ver- waltung umfasst die Neukonzeption von internen und externen Verwaltungsleistungen. In Deutsch- land ist dieses Reformvorhaben maßgeblich durch das Onlinezugangsgesetz (OZG) angestoßen wor- den, auf dessen Grundlage bis 2022 alle Verwal- tungsleistungen digital umgesetzt werden sollen. Basierend auf Interviews mit Digitalisierungsex- perten der deutschen öffentlichen Verwaltung schlägt dieses Thesenpapier Verbesserungsmaß- nahmen für die Umsetzung des OZG vor, so dass digitale Verwaltungsleistungen im Sinne der Nut- zer neu konzipiert werden können.

Origin (projects)

    Mergel, Ines (2018): Nutzerperspektive in den Vordergrund stellen Innovative Verwaltung ; 2018, 10. - S. 22-24. - ISSN 1431-9985. - eISSN 1618-9876

Nutzerperspektive in den Vordergrund stellen

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Koproduktion von öffentlichen Dienstleistungen bedeutet, dass diese nicht nur von Verwaltungsmitarbeitern erstellt werden, sondern in Zusammenarbeit mit Bürgern und der Zivilgesellschaft. Dabei muss die öffentliche Verwaltung zunehmend eine Nutzerperspektive einnehmen, um ihre Dienstleistungen effektiv und effizient erbringen zu können.

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Funding sources
Name Project no. Description Period
Europäische Union769/17no information
Further information
Period: 01.11.2017 – 31.10.2020