Lernort Bibliothek: Bibliotheksservice digital und real

Institutionen
  • AG Reiterer (Human-Computer Interaction)
Publikationen
    Hofmann, Jacqueline; Müller, Jens; Gipp, Bela; Reiterer, Harald (2016): bibox : A Tangible Approach to Motivating Participation in Public Libraries PRINZ, Wolfgang, ed. and others. Mensch und Computer 2016 : Tagungsband. Aachen: Gesellschaft für Informatik e.V., 2016. Available under: doi: 10.18420/muc2016-mci-0030

bibox : A Tangible Approach to Motivating Participation in Public Libraries

×

Within the Library 2.0 model, visitors of public libraries are enabled to actively shape the services of their library. Unlike previous trends, principles of participation and collaboration should be assimilated into the physical space of public libraries instead of being added as an extra layer on top of existing services. We present a set of eight design principles for motivating participatory systems in the Library 2.0 context. Based on these principles, we introduce bibox, a tangible book rating- and recommendation system for public libraries. In an in-the-wild study, we evaluate how our system motivates active participation. We show that the proposed design principles can contribute to higher levels of engagement from the users of the system within the Library 2.0 context.

Forschungszusammenhang (Projekte)

Reiterer, Harald (2016): Blended Interaction : Konzepte für die Bibliothek der Zukunft MITTELSTRASS, Jürgen, ed., Ulrich RÜDIGER, ed.. Die Zukunft der Wissensspeicher : forschen, sammeln und vermitteln im 21. Jahrhundert. Konstanz [u.a.]: UVK Verlagsgesellschaft, 2016, pp. 161-172. Konstanzer Wissenschaftsforum. 7. ISBN 978-3-86764-716-8

Blended Interaction : Konzepte für die Bibliothek der Zukunft

×

dc.title:


dc.contributor.author: Reiterer, Harald

Forschungszusammenhang (Projekte)

    Reiterer, Harald; Rädle, Roman; Butscher, Simon; Müller, Jens (2016): Blended Library : neue Zugangswege zu den Inhalten wissenschaftlicher und öffentlicher Bibliotheken Bibliothek - Forschung und Praxis. 2016, 40(1), pp. 7-20. ISSN 0341-4183. eISSN 1865-7648. Available under: doi: 10.1515/bfp-2016-0010

Blended Library : neue Zugangswege zu den Inhalten wissenschaftlicher und öffentlicher Bibliotheken

×

Der Beitrag stellt neue Formen des Zugangs zu den Inhalten von Bibliotheken vor. Diese wurden in Zusammenarbeit mit wissenschaftlichen und öffentlichen Bibliotheken im Rahmen zweier Forschungsinitiativen entwickelt. Zu Beginn jeder Forschungsinitiative wurden eine Reihe empirischer Studien durchgeführt, die wertvolle Erkenntnisse über die Nutzung von Bibliotheken lieferten. Diese Erkenntnisse wurden in die vier Qualitäten intuitiver, kollaborativer, transparenter und kontextueller Zugang überführt. Diese waren Ausgangspunkt für die Entwicklung mehrerer interaktiver Forschungssysteme. Die Herleitung aller vier Qualitäten der Zugänglichkeit werden erläutert und deren Umsetzung in den Forschungssystemen „Blended Shelf“, „TwisterSearch“, „Tiefenrausch“ und „Expedition“ beschrieben. Abschließend werden die mithilfe von Forschungssystemen gewonnenen Erkenntnisse und Erfahrungen unter Betrachtung der vier Qualitäten der Zugänglichkeit diskutiert.

Forschungszusammenhang (Projekte)

  Müller, Jens; Butscher, Simon; Reiterer, Harald (2013): ADAPTIKs : Adaptive Information Keyholes for Public Libraries Visual Adaption of Interfaces ; an ITS 2013 Workshop, Oct 6 - 9, 2013, St. Andrews. 2013

ADAPTIKs : Adaptive Information Keyholes for Public Libraries

×

When considered through the lens of ubiquitous computing, interactive wall displays represent a promising infrastructure to provide information services. In the context of public libraries the design has to take particular account on two domain-speci c aspects. First, libraries are valued for their calm atmosphere. Thus, interaction has to occur in an unobtrusive manner. This is challenging as interactive displays need to catch assers-by's attention to communicate interactivity. Second, given that public libraries are demographically diverse places, a low barrier to entry has to be guaranteed to provide access to the largest possible number of visitors. With ADAPTIKs we present the concept of an interactive display that makes use of visual adaption as a means to unobtrusively attract the visitors' attention. The concept bases on a contextual analysis and illustrates how the visitors' position and body movements can be used to generate an adaptive silhouette that acts as a keyhole to an information landscape.

Forschungszusammenhang (Projekte)

Mittelgeber
Name Finanzierungstyp Kategorie Kennziffer
Sonstige Drittmittel Forschungsförderprogramm 412/13
Weitere Informationen
Laufzeit: 20.12.2012 – 30.06.2015