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  • Jetter, Hans-Christian; König, Werner A.; Gerken, Jens; Reiterer, Harald (2006): MedioVis : neue Formen der Navigation in Webdatenbanken uDayIV ; Information nutzbar machen ; Information der Beiträge zum Usability Day IV, 09. Juni 2006. 2006, pp. 126-129

    Projekt : MedioVis

    MedioVis : neue Formen der Navigation in Webdatenbanken

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    Die Komplexität heutiger Informationsangebote im Web erfordert große Anstrengungen bei der Gestaltung ihrer Benutzungsschnittstellen, Suchfunktionen oder Navigationsstrukturen. Die Anbieter sind bislang aufgrund der Restriktionen von HTML dazu gezwungen, den Funktions- und Informationsumfang in statische Abfolgen schablonenartiger Dialoge abzubilden, weshalb das Repertoire an Gestaltungsmöglichkeiten der Mensch-Computer Interaktion stark eingeschränkt ist. Daher findet derzeit unter Schlagworten wie Web 2.0 oder AJAX eine Wiederentdeckung der bewährten direkt-manipulativen Interaktion von Desktop- Applikationen statt, die neue Formen der Visualisierung und Interaktion im Web erlaubt. Auch MedioVis setzt mit seinen Zoomable User Interfaces (ZUIs) auf die direkt-manipulative Navigation in multimedialen Datenbanken, Katalogen oder Verzeichnissen. Seine neuen Interaktionskonzepte erlauben dabei die benutzergerechte Präsentation umfangreicher Informationsräume verschiedenster Datentypen und Modalitäten. Dabei wird von MedioVis die analytische Suche im Informationsraum mit interessengeleitetem Browsing funktional und visuell kombiniert, wobei es als Java-Lösung darüber hinaus den Komfort und die Antwortzeiten lokaler Applikationen für das Web anbietet.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Büring, Thorsten; Gerken, Jens; Reiterer, Harald (2006): User Interaction with Scatterplots on Small Screens : a Comparative Evaluation of Geometric-Semantic Zoom and Fisheye Distortion IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics. 2006, 12(5), pp. 829-836. ISSN 1077-2626. Available under: doi: 10.1109/TVCG.2006.187

    User Interaction with Scatterplots on Small Screens : a Comparative Evaluation of Geometric-Semantic Zoom and Fisheye Distortion

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    Existing information-visualization techniques that target small screens are usually limited to exploring a few hundred items. In this article we present a scatterplot tool for Personal Digital Assistants that allows the handling of many thousands of items. The application s scalability is achieved by incorporating two alternative interaction techniques: a geometric-semantic zoom that provides smooth transition between overview and detail, and a fisheye distortion that displays the focus and context regions of the scatterplot in a single view. A user study with 24 participants was conducted to compare the usability and efficiency of both techniques when searching a book database containing 7500 items. The study was run on a pendriven Wacom board simulating a PDA interface. While the results showed no significant difference in task-completion times, a clear majority of 20 users preferred the fisheye view to the zoom interaction. In addition, other dependent variables such as user satisfaction and subjective rating of orientation and navigation support revealed a preference for the fisheye distortion. These findings partly contradict related research and indicate that, when using a small screen, users place higher value on the ability to preserve navigational context than they do on the ease of use of a simplistic, metaphor-based interaction style.

  • Interaktionskonzepte und Visualisierungen zum Fahrzeugvergleich

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    Diese Arbeit beschäftigt sich mit der Konzeption und der prototypischen Umsetzung eines Werkzeugs zum Fahrzeugvergleich. Anfangs werden Charakteristika des Entscheidungsprozesses beim Autokauf aufgezeigt. Sie bilden den Ausgangspunkt für eine detaillierte Anforderungsermittlung bei der Usability Goals, generelle Designprinzipien, notwendige Funktionalitäten und Einsatzbereich bestimmt werden. Die erlangten Erkenntnisse führen zur Entwicklung eines konzeptionellen Modells, das als Leitfaden zur Umsetzung eines interaktiven Vergleichswerkzeugs dient. Es werden Interaktionskonzepte und Visualisierungen entwickelt aus denen sich letztlich der Gesamtprototyp zusammensetzt. Dieser ist somit ein Produkt einer methodischen Vorgehensweise. Wie diese fortgesetzt werden kann, wird im Ausblick beschrieben. Entsprechend den definierten Anforderungen wird abschließend die entstandene Umsetzung analysiert.

  • Orientierung und Navigation in zoombaren Benutzerschnittstellen unter besonderer Berücksichtigung kognitions-psychologischer Erkenntnisse

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    Zoomable User Interfaces (ZUIs) allow access to information-objects in a natural and visual-spatial way. Instead of navigating in abstract hierarchies and structures, the user can navigate in an infinite information landscape by zooming and panning. Informationobjects are therefore organized in space and scale, which allows the user to navigate analogue to the real world. If someone would like to access more information about an object in the real world they simply step closer to it. In a similar way, the knowledge about the location of objects can be compared to remembering where one has placed a certain book on the table. By transferring these concepts to the design of user interfaces it is made better use of the cognitive abilities of people, which have been specialized for these natural visual-spatial ways of navigation and orientation since many centuries. However this also implies some problems, which have to be considered. As in the real world, there is a certain danger of getting lost in such an infinite information landscape. The first part of this thesis will introduce the zoomable scatterplot ZuiScat and three different types of interaction- and navigation techniques. ZuiScat was especially developed for small screens, e.g. those used for Personal Digital Assistants (PDAs).Two experiments are presented, each including 24 participants, which analyse in which way those interaction techniques help to avoid problems in navigation and orientation. The results show, that users clearly ask for support as far as orientation and navigation are concerned and that the fisheye-distortion interaction technique seems to be the most promising one. This technique enlarges specific, user defined parts of the information space but allows staying orientated by distorting instead of discarding the context. An alternative to this approach would be an additional overview window, which allows for reorientation similar to an overview map. Taking into account the limited screen size which also complicates interaction, the second technique did not prove useful in the case of ZuiScat. Given different preconditions in terms of screen size and input devices it should nevertheless be considered as an alternative. The second part of this thesis deals with orientation and navigation in the real world. At first the basic theoretical foundations of Spatial Ability, Wayfinding and Cognitive Maps are introduced. The main navigation strategies are identified, which especially emphasize the relevance of Landmarks. Landmarks are described as distinctive objects or features of the environment, which can be linked to movement decisions. Furthermore they help in structuring the environment and support people in orientation matters. Therefore it can be said that they form the basis for route navigation and cognitive maps. Furthermore the neuronal findings regarding cognitive representation of space are presented. Special importance is assigned to the Place Cells in the Hippocampus, which somehow are thought to represent the environment in a cognitive map. However this field of research still has many questions to answer, which hopefully can be addressed in the next couple of years with the help of improved technological analysis possibilities. Some other topics that are addressed in this part are for example the structure of spatial memory. Many empirical studies support the hypothesis that our spatial environment is stored in hierarchies and that visual hierarchies embedded in an environment can have a large impact on navigation as well as on learning the environment. Another aspect is the measurement of navigation and orientation performance and the related problems.
    The thesis closes with a summary of the topics presented and the effort to generate ideas for the design of zoomable user interfaces based on the psychological findings regarding orientation and navigation in the real world discussed in the second part.

  • Klein, Peter; Reiterer, Harald (2005): The CircleSegmentView : a visualization for query preview and visual filtering ERBACHER, Robert F., ed., Jonathan C. ROBERTS, ed., Matti T. GROHN, ed., Katy BORNER, ed.. Visualization and Data Analysis 2005. SPIE, 2005, pp. 327-338. SPIE Proceedings. 5669. Available under: doi: 10.1117/12.584540

    Projekt : VisMeB

    The CircleSegmentView : a visualization for query preview and visual filtering

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    Users of Information Retrieval systems have often been the target group of Human-Computer Interaction researchers. A lot of effort has been spent inventing new forms of visualizations to support the information seeking process. Information Retrieval and Information Visualization are tight coupled fields of research. Together with psychology (which answers questions like "how" do users search) and usability engineering (answering questions like "what" do user expect from user interfaces and their behaviour) the research on improving information seeking systems goes on. This paper will concentrate on a meta-data driven, user-centered approach for the query formulation stage. In contrast to the intense research on result-set visualizations we will focus on the development of a visualization which supports human search behaviour at the query stage. Additionally this visualization proved that it can compete with other visualizations like the scatter-plot as a visual filter in the result-set presentation.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Reiterer, Harald (2005): Beiträge zur Forschungsdisziplin Mensch-Computer Interaktion EIBL, Maximilian, ed. and others. Designing information systems. Konstanz: UVK-Verl.-Ges., 2005, pp. 183-198. Schriften zur Informationswissenschaft. 43. ISBN 3-89669-564-9

    Beiträge zur Forschungsdisziplin Mensch-Computer Interaktion

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    Der Beitrag gibt einen Überblick über ausgewählte Forschungsarbeiten des Autors im Bereich der Forschungsdisziplin Mensch-Computer Interaktion. Diese Arbeiten umfassen Methoden und Gestaltungsprinzipien zur ergonomi-schen Gestaltung von Software, software-ergonomische Evaluationsverfah-ren, Entwicklungswerkzeuge für ergonomische graphische Benutzeroberflä-chen, Wissensmanagementsysteme für Usability Engineers und Visuelle Suchsysteme und sind im Laufe der letzten 15 Jahre entstanden.

  • Eibl, Maximilian; Reiterer, Harald; Stephan, Peter; Thissen, Frank (Hrsg.) (2005): Knowledge Media Design : Theorie, Methodik, Praxis

    Knowledge Media Design : Theorie, Methodik, Praxis

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    dc.title:


    dc.contributor.editor: Eibl, Maximilian; Stephan, Peter; Thissen, Frank

  • Reiterer, Harald (2005): Visuelle Exploration digitaler Datenbestände VON MAXIMILIAN EIBL, , ed. and others. Knowledge Media Design. München: Oldenbourg, 2005

    Visuelle Exploration digitaler Datenbestände

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    Dieser Beitrag fasst Erfahrungen bei der Konzeption und Entwicklung von Wissensmedien (Knowledge Media) zusammen. Es handelt sich dabei um visuelle Recherchesysteme, die zur Exploration digitaler Datenräumen genutzt werden können. Sie spielen im Prozess der Wissensverarbeitung eine wichtige Rolle, da sie dem Wissensverarbeiter (Knowledge Worker) dabei helfen, die für seine Fragen- bzw. Aufgabenstellung relevanten Informationen zu finden, um beispielsweise Entscheidungsprozesse vorzubereiten. Es wird gezeigt, dass das Medium Computer durch die Kombination von interaktiven Visualisierungen und leistungsfähigen Retrieval bzw. Data Mining Techniken ein großes Potential bietet, den Wissensgewinnungsprozess effektiver und effizienter zu gestalten. Entscheidend für den Erfolg derartiger Systeme ist dabei der medienadäquate Designprozess, der durch Vorgehensweisen wie Denken am Modell , das systematische Anknüpfen an und die Übertragung von bisherigen Designideen sowie eine strikt benutzerzentrierte Entwicklung gekennzeichnet ist. Unsere bisherigen Erfahrungen mit visuellen Recherchesystemen haben uns ermutigt die dahinter stehenden Konzepte und Ideen weiterzuentwickeln und auf verschiedenartigste digitale Datenbestände zu übertragen.

  • Reiterer, Harald; Jetter, Hans-Christian; König, Werner A.; Gerken, Jens; Grün, Christian (2005): Zoomtechniken zur Exploration komplexer Informationsräume am Beispiel "HyperGrid" STARY, Christian, ed.. Mensch und Computer 2005 : Kunst und Wissenschaft - Grenzüberschreitung der interaktiven ART, 2005. München: Oldenbourg, 2005, pp. 143-153. ISBN 978-3-486-57805-8

    Zoomtechniken zur Exploration komplexer Informationsräume am Beispiel "HyperGrid"

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    Die Quantität, Dimensionalität und Multimedialität heutiger Informationsräume stellt bei der Exploration und Navigation große Anforderungen an die Gestaltung der Mensch-Computer Interaktion. Zoomable User Interfaces (ZUIs) bieten dabei neue Möglichkeiten für eine benutzergerechtere Herangehensweise. Neben einem mathematischen Konzept zur Modellierung der Benutzersicht auf komplexe Informationsräume, soll hier am Beispiel des HyperGrids ein leicht-erlernbares Interaktionskonzept mit semantischem Zoom vorgestellt werden. Dieses erlaubt die Präsentation umfangreicher Informationsräume mit Attributen verschiedenster Datentypen und Modalitäten in variablen Detailgraden. Dabei kann das HyperGrid eine analytische Sichtweise auf den Informationsraum durch eine filter- und sortierbare Tabellenstruktur mit einer interessengeleiteten, browsing-orientierten Vorgehensweise funktional und visuell kombinieren.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Büring, Thorsten; Reiterer, Harald (2005): ZuiScat : querying and visualizing information spaces on personal digital assistants Proceedings of the 7th international conference on human computer interaction with mobile devices & services [Mobile HCI 2005]. New York, NY: ACM, 2005, pp. 129-136. ISBN 1-59593-089-2. Available under: doi: 10.1145/1085777.1085799

    ZuiScat : querying and visualizing information spaces on personal digital assistants

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    ZuiScat is a visualization concept for querying large information spaces on Personal Digital Assistants (PDA). Retrieval results are presented in a dynamic scatterplot, which is enhanced by geometric and semantic zoom techniques to provide smooth transitions from abstract visual encodings to data content. The same visualization is also used to manage bookmarks and to serve as a powerful query history tool. User feedback suggests that ZuiScat provides intuitive and efficient data access but still needs further improvement in terms of zoom usability and visual mapping.

  • Reiterer, Harald; Tullius, Gabriela; Mann, Thomas M. (2005): INSYDER : a content-based visual-information-seeking system for the Web International Journal on Digital Libraries. 2005, 5(1), pp. 25-41. ISSN 1432-5012. eISSN 1432-1300. Available under: doi: 10.1007/s00799-004-0111-y

    INSYDER : a content-based visual-information-seeking system for the Web

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    This paper presents INSYDER, a contentbased visual-information-seeking system for the Web. The Web can be seen as one huge digital library offering a variety of very useful information for business analysts. INSYDER addresses these possibilities and offers powerful retrieval and visualisation functionalities. The main focus during the development was on the usability of the system. Therefore, a variety of well-established visualisation components were employed to support the user during the information-seeking process (e.g. visual query, result table, bar graph, segment view with tile bars, and scatterplot). Also, the retrieval aspects were developed with the goal of increasing the usability of the system (e.g. natural language search, content-based classification, relevance feedback). Extensive evaluations of the retrieval performance and the usability of the visualisation were conducted. The results of these evaluations offered many helpful insights into developing a new visual-informationseeking system called VisMeB.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Grün, Christian; Gerken, Jens; Jetter, Hans-Christian; König, Werner A.; Reiterer, Harald (2005): MedioVis : a user-centred library metadata browser Research and advanced technology for digital libraries ; 9th European Conference, ECDL 2005, Vienna, Austria, September 18 - 23, 2005. 2005, pp. 174-185

    MedioVis : a user-centred library metadata browser

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    MedioVis is a visual information seeking system which was designed especially for library data. The objective target was to create a system which simplifies and optimizes the user s information seeking process and thus further motivates the user to browse in the library stock. To enhance the motivation special attention was given to consider joy of use aspects during the design of the user interface. The primary user interface design is based on multiple coordinated views to offer a great variety of exploration possibilities in a directmanipulative manner. To accomplish a self-explanatory usability of the system for non-expert users, the development was accompanied by continuous user tests with casual and regular library users. At the end of the development process a comprehensive summative evaluation was conducted, comparing efficiency and joy of use of the existing web-based catalogue system KOALA of the library of the University of Konstanz with the MedioVis system. The results of this comparative evaluation show a significant improvement of the efficiency of the information seeking process with the help of MedioVis. The users also rated MedioVis significantly better in all dimensions of its hedonic quality and appeal compared with KOALA.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Jetter, Hans-Christian; Gerken, Jens; König, Werner A.; Grün, Christian; Reiterer, Harald (2005): HyperGrid : accessing complex information spaces MCEWAN, Tom, ed. and others. People and computers XIX : the bigger picture : proceedings of HCI 2005. London: Springer, 2005, pp. 349-364. ISBN 978-1-84628-192-1. Available under: doi: 10.1007/1-84628-249-7_22

    HyperGrid : accessing complex information spaces

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    In this paper, we describe a new interaction and visualization concept for non-expert users to easily access complex heterogeneous information spaces. The HyperGrid combines well-known table visualizations with zoomable user interface concepts to provide a two-dimensional grid as an access tool to multi-dimensional and relational data. It allows the presentation of attributes of multiple data types, various modalities and various levels of detail in a compact and consistent visual structure. Our concept is illustrated by a use-case based on our experiences and evaluations from preceding projects in the field of visual information seeking systems.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Gundelsweiler, Fredrik; Memmel, Thomas; Reiterer, Harald (2004): Agile Usability Engineering KEIL-SLAWIK, Reinhard, ed. and others. Mensch und Computer 2004 : Allgegenwärtige Interaktion. München: Oldenbourg, 2004, pp. 33-42. ISBN 3-486-57624-0. Available under: doi: 10.1524/9783486598773.33

    Projekt : BEST - Business Excellence in Software Usability and Design

    Agile Usability Engineering

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    Der Beitrag untersucht die Fragestellung, ob die Prinzipien, Methoden und Techniken agiler Softwareentwicklungsprozesse mit denen des Usability Engineering vereinbar sind. Um diese Frage zu beantworten, wurden vor allem die Praktiken von Extreme Programming und Agile Modeling näher untersucht und dann vom Standpunkt der Praktiken des Usability Engineering aus bewertet. Die Autoren kommen zu dem Schluss, dass es neben grundlegenden Zielkonflikten auch eine Reihe von interessanten Anknüpfungspunkten gibt, und stellen als eine mögliche Synthese aus beiden Welten den „Agile Usage-Centered Software Lifecycle“ (AUCSL) vor. Damit soll eine Diskussion in der Fachwelt angeregt werden, verbunden mit der Erwartung einer praktischen Erprobung.

  • Reiterer, Harald (2004): Visuelle Recherchesysteme zur Unterstützung der Wissensverarbeitung HAMMWÖHNER, Rainer, ed. and others. Wissen in Aktion. Konstanz, 2004, pp. 1-21

    Visuelle Recherchesysteme zur Unterstützung der Wissensverarbeitung

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    Dieser Beitrag fasst Erfahrungen bei der Konzeption und Entwicklungy von visuellen Recherchesystemen, die zur Exploration von digitalen Datenräumen genutzt werden können, zusammen. Sie spielen im Prozess der Wissensverarbeitung eine wichtige Rolle, da sie dem Wissensverarbeiter dabei helfen, die für seine Frage- bzw. Aufgabestellung relevanten Informationen zu finden, um beispielsweise Entscheidungsprozesse vorzubereiten. Es wird gezeigt, dass das Medium Computer durch die Kombination von interaktiven Visualisierungen und leistungsfähigen Retrieval bzw. Data Mining Techniken ein großes Potential bietet, den Wissensgewinnungsprozess effektiver und effizienter zu gestalten. Entscheidend für den Erfolg derartiger Systeme ist dabei ein medienadäquate Designprozess, wie Denken am Modell , das systematische Anknüpfen an und die Übertragung von bisherigen Designideen sowie ein strikt benutzerzentrierter Entwicklungsprozess.

  • Evaluation eines Metadaten-Browsers : Liste vs. Leveltable

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    In den letzten Jahren konnte sich im Bereich der Mensch-Computer Interaktion ein Forschungszweig deutlich herauskristallisieren: Die Erforschung und Entwicklung von visuellen Suchsystemen oder, allgemeiner, von Informations-Visualisierungswerkzeugen. Mittlerweile werden die ersten Produkte kommerziell erfolgreich umgesetzt [IBM Attribute Explorer, humanIT InfoZoom], was nicht zuletzt darauf schließen lässt, dass für die Zukunft in diesem Bereich weitere Entwicklungen zu erwarten sind. Allerdings macht sich oftmals das Fehlen von Evaluationen, welche diese neuen Formen der Informationsdarstellung mit den bisher verwendeten Techniken vergleichen, in Hinblick auf eine mögliche Kommerzialisierung negativ bemerkbar. Schließlich reicht es nicht, die Vorteile der visuellen Darstellungsmöglichkeiten zu proklamieren, vielmehr sollten sie sich mit Hilfe derartiger Evaluationen auch beweisen lassen.

    Vor diesem Hintergrund ist diese Bachelor-Arbeit zu sehen, welche als zentralen Bestandteil die Präsentation der Evaluationsergebnisse eines Performance Tests im Rahmen des VisMeB Projekts eines visuellen Metadaten Browsers beinhaltet. Mit Hilfe dieses Tests sollte überprüft werden, ob die in VisMeB verwendete, tabellenbasierte Darstellung von Suchergebnissen dem Benutzer gegenüber einer herkömmlichen, listenbasierten Darstellung Vorteile hinsichtlich der Bearbeitungsgeschwindigkeit bietet.

    Darüber hinaus werden sowohl die Methodik als auch die Ergebnisse weiterer Usability Tests näher beleuchtet, welche während des Projekts Anwendung fanden. Ein besonderes Augenmerk wurde dabei den Validitätsproblemen zu Teil. Als Ausgangspunkt und somit ebenfalls Bestandteil dieser Arbeit, diente hierzu eine umfangreiche Exkursion in die Methoden der Sozialwissenschaften, welche in vielen Bereichen als Referenz für Usability Test-Methoden betrachtet werden können.

  • Metzker, Eduard; Reiterer, Harald (2004): Integrating usability engineering methods into existing software development processes via evidence-based usability engineering Revue d'Interaction Homme Machine. 2004, 5(1), pp. 61-64. ISSN 1289-2963

    Integrating usability engineering methods into existing software development processes via evidence-based usability engineering

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    In this paper we give an overview of existing approaches for capturing HCD (Human-Centred Design) process and design knowledge. We present an alternative approach that aims at fostering the integration of UE (Usability Engineering) activities and artifacts into existing software development processes. The approach is based on six claims that are derived from an analysis of existing UE process models and requirements of software developers. Our approach is embeddable in existing process improvement frameworks such as the UMM (Usability Maturity Model) and is supported by a web-based tool. An explorative study that we have conducted with software developers from various software development organizations confirms the potential of our approach. However the study indicates that our approach is more strongly preferred by developers with experience in user interface design.

  • Limbach, Tobias; Klein, Peter; Müller, Frank; Reiterer, Harald (2003): Visualizing Metadata : LevelTable vs. GranularityTable in the SuperTable/Scatterplot Framework STEPHANIDIS, Constantine, ed. and others. Human-computer interaction : theory and practice (part II). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2003, pp. 1106-1110. Human-computer interaction : proceedings of HCI International 2003. 2. ISBN 0-8058-4931-9

    Projekt : VisMeB

    Visualizing Metadata : LevelTable vs. GranularityTable in the SuperTable/Scatterplot Framework

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    This paper will describe ongoing efforts to ease the information retrieval process on metadata, using a SuperTable/Scatterplot framework recently named VisMeB (Visual Metadata Browser). Based on the combination of a SuperTable (in two design variants) and a Scatterplot (also in two design variants), users can follow different search strategies to achieve results. Usability testing has showen, that an integration of our proposed visualizations supports most user s search style.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Limbach, Tobias; Reiterer, Harald; Klein, Peter; Müller, Frank (2003): VisMeB : a visual metadata browser RAUTERBERG, Matthias, ed. and others. Human computer interaction : INTERACT 2003 : IFIP TC13 International Conference on Human-Computer Interaction, 1st - 5th September 2003, Zurich, Switzerland. Amsterdam: IOS Press, 2003, pp. 993-996. ISBN 1-58603-363-8

    Projekt : VisMeB

    VisMeB : a visual metadata browser

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    The video-paper describes a java prototype of a generic visual information retrieval system called VisMeB, developed to visualize metadata within various contexts. We reconsidered common visualization strategies and applied them to different domains. The system we describe offers visual assistance in exploring large amounts of datasets from different application domains like geographical metadata, movie databases and the Web. The video demonstrates a scenario using a movie database.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Reiterer, Harald; Limbach, Tobias; Müller, Frank; Klein, Peter; Jetter, Hans-Christian (2003): Ein visueller Metadaten Browser für die explorative Erkundung großer Datenmengen SZWILLUS, Gerd, ed. and others. Mensch und Computer 2003 : Interaktion in Bewegung. Stuttgart: Teubner, 2003, pp. 165-176. Berichte des German Chapter of the ACM. 57. ISBN 978-3-519-00441-7. Available under: doi: 10.1007/978-3-322-80058-9_17

    Projekt : VisMeB

    Ein visueller Metadaten Browser für die explorative Erkundung großer Datenmengen

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    Es wird ein visuelles Suchsystem zur explorativen Erkundung großer Datenmengen vorgestellt. Das System VisMeB (Visueller Metadaten-Browser) basiert auf einer Reihe von Designstudien, die im Rahmen unterschiedlicher Forschungsprojekte entwickelt worden sind. Der besondere Schwerpunkt lag dabei auf der Entwicklung innovativer Visualisierungs- und Interaktionstechniken, die den Benutzer von der Anfrageformulierung bis zur Ergebnisdarstellung unterstützen. Die anhand eines szenarienbasierten Usability Engineering Ansatzes entwickelten Designstudien wurden einer Reihe von Evaluationen unterzogen. Daraus ergaben sich zahlreiche Redesignvorschläge, die bereits umgesetzt wurden.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Müller, Frank; Klein, Peter; Limbach, Tobias; Reiterer, Harald (2003): Visualization and interaction techniques of the visual metadata browser VisMeB 3rd International Conference on Knowledge Management [proceedings of I-KNOW 03], Graz, Austria 2003. 2003, pp. 89-95

    Projekt : VisMeB

    Visualization and interaction techniques of the visual metadata browser VisMeB

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    This paper will present a new visual information retrieval system for metadata and the interaction techniques of the new system. The abundance of information we get while analyzing search results of an arbitrary query has to be channeled. This can be done by different visualizations and filter techniques. We use a Scatterplot in combination with a so called SuperTable to support the process of finding relevant information in an intuitive yet multifunctional way. Visual filters and the interaction between the visualiza-tions play an important role. By examples from a web and a movie database search fea-tures are demonstrated.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Usability-Evaluation im Rahmen von INVISIP

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    This bachelor thesis presents and discusses the different techniques of usability evaluation applied in the INVISIP project. Apart from a brief presentation of the evaluation results this thesis focusses on the explanation of the individual evaluation techniques and the discussion of their applicability to the project. With the introduction of remote usability testing techniques and a usability software-framework the experiences from the INVISIP project are transferred into concepts for new remote evaluation tools, which can be used to support the development and the post-deployment phase in other projects as well. Finally all discussed techniques are briefly recapitulated to give a decision-aid for economic and complementary usage of usability evaluation techniques for the future.

  • Klein, Peter; Müller, Frank; Reiterer, Harald; Limbach, Tobias (2003): Metadata visualization with VisMeB Proceedings on Seventh International Conference on Information Visualization, 2003. IV 2003.. IEEE Comput. Soc, 2003, pp. 600-605. ISBN 0-7695-1988-1. Available under: doi: 10.1109/IV.2003.1218047

    Projekt : VisMeB

    Metadata visualization with VisMeB

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    This paper presents a new framework for Metadata Visualization Systems called VisMeB (Visual Metadata Browser). It is based upon redesign ideas from the INSYDER System that were come under extensive evaluations. The aim of our approach is to improve the process of finding relevant information in an intuitive yet multifunctional way. We use a ScatterPlot in combination with a so called SuperTable for visualization. The two techniques are tightly coupled and present unique possibilities of interaction through the use of visual filters.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Reiterer, Harald (2002): Die Gestaltung der Mensch-Computer-Interaktion Proceedings of 4 th International Conference on Computer Aided Design of User Interfaces. Dordrecht, Kluwer 2002. 2002, pp. 109-126

    Die Gestaltung der Mensch-Computer-Interaktion

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    Der Autor ergreift mit diesem Beitrag zur Festschrift, anlässlich des fünfzigsten Geburtstages von Prof. Dr. A Min Tjoa, die Gelegenheit, eigene Beiträge zur Forschungsdisziplin Mensch-Computer Interaktion (MCI) Revue passieren zu lassen, die in vielfältiger Weise durch Prof. Tjoa maßgeblich beeinflusst worden sind, wie in den weiteren Ausführungen noch deutlich werden wird. Die eigenen Forschungsarbeiten der letzten 15 Jahre werden dabei ausgewählten Entwicklungen der Forschungsdisziplin MCI zugeordnet und in chronologischer Reihenfolge beschrieben. Damit ergibt sich gleichzeitig ein - zugegeben sehr lückenhafter - historischer Abriss von wesentlichen Entwicklungen im Bereich der Gestaltung der MCI in den letzten 15 Jahren. Im ersten Abschnitt dieses Beitrages wird auf die große Bedeutung der Entwicklung der graphischen Benutzeroberflächen für das umfassende Vordringen des Computers in alle Lebensbereiche eingegangen. Als direkte Folge daraus ergab sich, dass sich die Gestaltungsaufgaben des Informatikers im Bereich der Softwareentwicklung maßgeblich veränderten. Einige dieser Veränderungen werden in den folgenden Abschnitten vorgestellt. Zuerst wird gezeigt, dass aus der Softwaregestaltung eine wesentlich umfassendere Arbeitsgestaltung geworden ist. Fragen, welchen Beitrag die MCI zur Qualitätssicherung von Softwareprodukten leisten konnte, bestimmte vor allem die Forschung in den 80er und frühen 90er Jahren. Diese produktorientierte Betrachtungsweise wurde dann in den 90er Jahren durch eine verstärkt prozessorientierte Betrachtungsweise erweitert, in der man untersuchte, wie der Softwareentwicklungsprozess werkzeugmäßig unterstützt und methodisch ergänzt werden muss, damit die resultierenden Softwareprodukte auch software-ergonomischen Qualitätsstandards entsprechen. Damit wurde der Disziplin Software Engineering die Disziplin Usability Engineering zur Seite gestellt. Im vorletzten Abschnitt dieses Beitrages werden einige aktuelle Entwicklungen im Bereich MCI aufgegriffen und vor allem Aspekte der Visualisierung großer Datenbestände behandelt. Persönliche Schlussbemerkungen beenden diesen Beitrag.

  • Limbach, Tobias; Müller, Frank; Klein, Peter; Reiterer, Harald; Eibl, Maximilian (2002): Visualization of Metadata using the SuperTable + Scatterplot HAMMWÖHNER, Rainer, ed.. Information und Mobilität : Optimierung und Vermeidung von Mobilität durch Information : Proceedings des 8. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft (ISI 2002). Konstanz: UVK, 2002, pp. 147-163. Schriften zur Informationswissenschaft. 40. ISBN 978-3-80669-759-9

    Projekt : INSYDER

    Visualization of Metadata using the SuperTable + Scatterplot

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    In this paper we will present a new approach combining different visualizations into a so called SuperTable with a Scatterplot. The goal was to improve user experience during the information seeking process. Originally INSYDER was a system to supply small and medium size enterprises with business information from the Internet by using a local meta search engine. The new prototype will be much more flexible concerning the operational area as well as the used visualizations. Instead of offering multiple visualizations to choose from INSYDER combines them into one, reducing the confusion of different visualizations.

    Forschungszusammenhang (Projekte)

  • Metzker, Eduard; Reiterer, Harald (2002): Use and reuse of HCI Knowledge in the software development lifecycle : existing approaches and what developers think HAMMOND, Judy, ed., Tom GROSS, ed., Janet WESSON, ed.. Usability. Boston, MA: Springer US, 2002, pp. 39-55. ISBN 978-1-4757-6910-4. Available under: doi: 10.1007/978-0-387-35610-5_3

    Use and reuse of HCI Knowledge in the software development lifecycle : existing approaches and what developers think

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    In this paper we give an overview of existing approaches for capturing HCD(Human-Centred Design) process and design knowledge. We present an alternative approach that aims at fostering the integration of UE (Usability Engineering) activities and artifacts into existing software development processes. The approach is based on six claims that are derived from an analysis of existing UE process models and requirements of software developers. Our approach is embeddable in existing process improvement frameworks such as the UMM (Usability Maturity Model) and is supported by a web-based tool. An explorative study that we have conducted with software developers from various software development organizations confirms the potential of our approach. However the study indicates that our approach is stronger preferred by developers with more experience in user interface design.

  • Klein, Peter; Müller, Frank; Reiterer, Harald; Eibl, Maximilian (2002): Visual information retrieval with the SuperTable + Scatterplot Proceedings Sixth International Conference on Information Visualisation. IEEE Comput. Soc, 2002, pp. 70-75. ISBN 0-7695-1656-4. Available under: doi: 10.1109/IV.2002.1028758

    Visual information retrieval with the SuperTable + Scatterplot

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    We present a new visualization approach for metadata combining different visualizations into a so-called Su-perTable accompanied by a Scatterplot. The goal is to improve user experience during the information seeking process. Our new visualizations are based on our experi-ences developing a visual information retrieval system called INSYDER to supply small and medium size enter-prises with business information from the Internet. Based on extensive user tests the original visualizations have been redesigned in two different design variants. Instead of offering multiple visualizations to choose from the Su-perTable + Scatterplot combines them in a new way. Therefore, the user has the feeling that he is working with one single visualization in different states. Further the SuperTable solves a problem which seemed to be imma-nent to visualizations in document retrieval: the change of modalities.

  • Göbel, Stefan; Haist, Jörg; Reiterer, Harald; Müller, Frank (2002): INVISIP : usage of information visualization techniques to access geospatial data archives Database and expert systems applications ; 13th International Conference, DEXA 2002, France, 2002. 2002, pp. 371-380

    INVISIP : usage of information visualization techniques to access geospatial data archives

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    Complex application examples or scenarios such as site planning need a lot of information, especially spatially referenced data1 in order to find a best place for a new building or an industrial area and to solve individual plan-ning tasks such as generating ecological, environmental or traffic reports. Re-cent initiatives to geospatial data archives offer access to a wealth of distributed data covered by the widespread information spectrum of different geodata dis-ciplines (e.g. environmental data, geologic data, cadastral data, remote sensing data or socio-demographic data), but offer only basic levels of interactivity and user assistance. The EU-funded project INVISIP (Information Visualization in Site Planning, IST-2000-29640) addresses this lack of usability and aims to de-velop new concepts and methods to support all involved parties within the dif-ferent phases of the multi-step site planning process. This paper describes INVISIP and introduces GeoCrystal and SuperTable as new information visu-alization techniques to support users in this process.

  • Göbel, Stefan; Haist, Jörg; Reiterer, Harald; Müller, Frank (2002): INVISIP : Metadata-based Information Visualization Techniques to Access Geodata Archives and to Support the Site Planning Process 3rd CODATA Euro- American Workshop on Information Visualization Presentation and Design, July 2002. 2002

    INVISIP : Metadata-based Information Visualization Techniques to Access Geodata Archives and to Support the Site Planning Process

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    Complex application examples or scenarios such as site planning need a lot of information, especially spatially referenced data (studies have shown that the amount of spatial information/geodata is 80-85% relating to all new data produced by the actual information society) in order to find a best place for a new building or an industrial area and to solve individual planning tasks such as generating ecological, environmental or traffic reports. Recent initiatives to geospatial data archives or any other necessary information for the site planning process offer access to a wealth of distributed data covered by the widespread information spectrum of different geodata disciplines (e.g. environmental data, geologic data, cadastral data, remote sensing data or socio-demographic data), but offer only basic levels of interactivity and user assistance. The EU funded project INVISIP (Information Visualization for Site Planning) addresses this lack of usability and aims to develop new visualizations to support all involved parties within the different phases of the multi-step site planning process. This paper introduces the GeoCrystal and the SuperTable + Scatterplot as new information visualization techniques (based on metadata and metaphors) to support accessing geospatial data archives and site planning in general.

  • Metzker, Eduard; Reiterer, Harald (2002): Evidence-Based Usability Engineering Computer-aided design of user interfaces III : proceedings of the Fourth International Conference on Computer-Aided Design of User Interfaces. 2002, pp. 323-336

    Evidence-Based Usability Engineering

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    In this paper we propose an approach for the systematic integration of humancentered design (HCD) methods throughout the whole software development process called evidence-based usability engineering. We derive our approach from six claims that emphasize shortcomings and urgent requirements of current HCD practice. Instead of clinging to a fixed process model of the usability engineering process our approach advocates a paradigm of situated decision making. It enables software development teams to select optimal sets of HCD methods that match the engineering task at hand based on the cumulated experience of the software development organization. Qualitative and quantitative feedback on the efficiency of HCD methods is collected and integrated across project boundaries. Our approach is connected to existing process improvement frameworks such as UMM (Usability Maturity Model) via a meta-model. We present a first prototype of a novel kind of computer-aided usability engineering environment called ProUSE, that supports our evidence-based usability engineering approach.

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