BEST - Business Excellence in Software Usability and Design
Business Excellence in Software Usability and Design:
Unter diesem Motto erfolgt eine Forschungskooperation mit der
DaimlerChrysler-Forschung Software-Technologie in Ulm. Dabei werden aktuell
vier thematische Schwerpunkte bearbeitet:
Usability - Design - Joy of Use: Im Rahmen einer umfassenden State of the
Arts Analyse soll herausgefunden werden, wie sich Erkenntnisse aus
verschiedenen Disziplinen, z.B. Usability Engineering, Design (Graphik-,
Kommunikationsdesign), Funology, Captology, etc. zusammenführen lassen. Ziel
der synergetischen Betrachtung ist es, Gestaltungsprinzipien und Methoden zu
identifizieren, die eine Entwicklung von interaktiven Produkten ermöglicht,
die sich nicht nur durch eine hohe Gebrauchstauglichkeit auszeichnen,
sondern deren Benutzung Freude bereitet und den Benutzer emotional anspricht
und beim Benutzer auch etwas bewirken. Die Erkenntnisse sollen dann auf
ausgewählte Anwendungsbereiche eines Automobilherstellers übertragen werden.
Visualisierung von Datenräumen: Ausgangspunkt ist hier eine umfassende
Analyse des State of the Arts im Bereich Informationsvisualisierung. Ziel
dabei ist es herauszufinden, welches Potential Visualisierungen bieten, oft
hochdimensionale Datenräume (z.B. Produktkatalog mit einer Vielzahl von
Ausstattungsmerkmalen eines Fahrzeuges) intuitiv darzustellen. Damit soll
die explorative Erkundung dieser Datenräume für den Benutzer in
anschaulicher Art und Weise unterstützt werden.
Agile Modeling und Usability Engineering: Es soll untersucht werden, in wie
weit es Anknüpfungspunke zwischen den Prinzipien und Methoden des Agile
Modeling bzw. XP auf der einen Seite und dem Usability Engineering auf der
anderen Seite gibt. Die gewonnen Erkenntnisse sollen in einem gemeinsamen
Lifecycle zusammengeführt werden.
E-Commerce im Automobilbereich: Es werden Designstudien durchgeführt, die
neue Möglichkeiten eines benutzer- und aufgabenzentrierten Zugangs zu den
vielfältigen Anwendungen einer typischen E-Commerce Website eines
Automobilherstellers untersuchen. Diese Websites sollten in Zukunft nicht
nur neue Interaktionskonzepte zur Steigerung der Gebrauchstauglichkeit
bieten, sondern auch durch ihre ausgeprägte visuelle Unterstützung und
hedonische Qualität dem Benutzer neue Erlebnismöglichkeiten bieten.
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Beschreibung (engl.):
This is the title of a research cooperation with DaimlerChrysler's Research
Software Technology in Ulm. There are four fields of research:
Usability - design - joy of use:
By means of an exhaustive analysis of the state of the arts it is to be
revealed in how far it is possible to fuse findings from different
disciplines, e.g. usability engineering, design, funology, captology etc.
The aim of this synergetic perspective is to identify design principles and
methods that allow for a development of interactive products: they do not
only excel by high usability, but shall also be enjoyable to use and speak
to the user's emotions. The results are then to be transferred to particular
fields of application of an automobile factory.
Visualization of data spaces:
The point of departure is an exhaustive analysis of the state of the arts
concerning the visualization of information. The aim is to find out about
the visualizations' potential to intuitively represent multi-dimensional
databases (e.g. a product catalogue with a plethora of car equipment
details). Thus the user's exploration of data spaces is to be supported with
illustrative descriptions.
Agile Modeling and Usability Engineering:
It is to be investigated if there are any possible links between principles
and methods of Agile Modeling, or XP, on the one and Usability Engineering
on the other hand. The results are to be fused in a combined lifecycle.
E-Commerce in the realm of automobiles/motors:
Design studies will investigate new possibilities of user and task centred
access to the various applications of a automobile factory's typical
e-commerce website. Future websites should present more than new ways of
interaction for an improved usability; by means of their extensively
supportive visualization and hedonistic qualities
- FB Informatik und Informationswissenschaft
- AG Reiterer (Human-Computer Interaction)
(2008): Advanced User Interfaces for Product Management Systems Proceedings of the Third IASTED International Conference on Human-Computer Interaction, March 17 - 19, 2008, Innsbruck, Austria / Cunliffe, D. (Hrsg.). - Anaheim : Acta Press, 2008 |
Few of today s EPDM (electronic product data management) systems make use of valuable approaches in user interface design and information visualization as suggested by researchers. In this paper, we describe a design approach addressing the problems of searching, browsing, visualizing and filtering information in hierarchically structured graphs. The main problem areas we identified are the amount of data, the possibly complex hierarchical structure in combination with a chronological versioning system and last the collaboration between different users. Working with such data spaces it is hard for users to keep a good overview on the one hand and to narrow the information space as required by the user tasks on the other hand. Additionally, the design of interaction and filter concepts for complex hierarchical networks remains a great challenge. We propose a design concept that makes use of different visualization and interaction techniques based mainly on overview and detail, filtering and zoomable components. In solving the visualization, search and filter problems of such PLM/EPDM data spaces we take a step forward to a fully optimized product lifecycle and the integration. Origin (projects) |
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(2008): User-Interface-Entwicklung mit interaktiven Spezifikationen Mensch & Computer 2008 / Herczeg, Michael; Kindsmüller, Martin Christof (Hrsg.). - München : Oldenbourg, 2008. - S. 357-366 |
User-Interface-(UI)-Spezifikationsprozesse involvieren unterschiedliche Akteure mit jeweils eigenen Ausdrucksmitteln. Dadurch ergeben sich Herausforderungen bei der Umsetzung von Anforderungen in gutes UI-Design. Durch einen Mangel an interdisziplinären und kollaborativen Methoden und Werkzeugen dominieren dabei vor allem textbasierte Spezifikationsdokumente. Diese reichen jedoch mangels Interaktivität nicht aus, um innovative und kreative Prozesse zu unterstützen. In diesem Beitrag stellen wir eine Spezifikationstechnik vor, mit der Benutzer-, Aufgaben- und Interaktionsmodelle mit unterschiedlich detailliertem UI-Design verbunden werden. Dadurch entsteht eine erlebbare UI-Simulation, die im Vergleich zu interaktiven UI-Prototypen zusätzlich den visuellen Drill-Down zu Artefakten der Anforderungsermittlung erlaubt. Das Resultat bezeichnen wir als interaktive UI-Spezifikation, mit der eine höhere Transparenz und Nachvollziehbarkeit im Spezifikationsprozess möglich ist. Origin (projects) |
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(2008): A Zoom-Based Specification Tool for Corporate User Interface Development Proceedings of the IADIS International Conference on Interfaces and Human Computer Interaction. - IADIS Press, 2008. - S. 368-370. - ISBN 978-972-8924-59-1 |
We introduce a UI specification tool that interactively integrates interdisciplinary and informal modelling languages with different fidelities of UI prototyping. Our innovative experimental tool, called INSPECTOR, is the first tool that assembles models and design into a UI specification with a zoom-based visualization approach. Origin (projects) |
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(2008): Multi-fidelity User Interface Specifications Interactive systems - design, specification, and verification : 15th International Workshop, DSV-IS 2008 Kingston, Canada, July 16 - 18, 2008 / Graham, T. C. Nicholas et al. (Hrsg.). - Berlin [u.a.] : Springer, 2008. - (Lecture Notes in Computer Science ; 5136). - S. 43-57. - ISBN 978-3-540-70568-0 |
Specifying user interfaces consists in a fundamental activity in the user interface development life cycle as it informs the subsequent steps. Good quality specifications could lead to a user interface that satisfies the user s needs. The user interface development life cycle typically involves multiple ac-tors possessing all their own particular inputs of user interface artifacts ex-pressed with their own formats, thus posing new constraints for integrating them into comprehensive and consistent specifications of a future user interface. This paper introduces a design technique where these actors can introduce their artifacts by sketching them in their respective input format so as to integrate them into one or multiple output formats. Each artifact can be introduced in a particular level of fidelity (ranging from low to high) and switched to an adja-cent level of fidelity after appropriate refining. Refined artifacts are then cap-tured in appropriate models stored in a model repository. In this way, co-evolutionary design of user interfaces is introduced, defined, and supported by a collaborative design tool allowing multiple inputs and multiple outputs. This design paradigm is exemplified on a case study and has been tested in an empir-ical study revealing how designers appreciate it. Origin (projects) |
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(2008): Inspector : Interactive UI Specification Tool 7th International Conference On Computer Aided Design of User Interfaces (CADUI). - S. 163-175. - ISBN 978-1-84882-205-4 |
When the user interface should be specified, a picture is worth a thou-sand words, and the worst thing to do is write a natural language specification for it. Although this practice is still common, it is a challenging task to move from text-based requirements and problem-space concepts to a final UI design, and then back. Especially for user interface specification, actors must frequently switch between high-level descriptions and low-level detailed screens. In our research we found out that advanced specifications should to be made up of interconnected artefacts that have distinct levels of abstraction. With regards to the transparency and traceability of the rationale of the specification process, transitions and dependencies must be visual and traversable. For this purpose, a user interface specification method is introduced that interactively integrates interdisciplinary and in-formal modelling languages with different levels of fidelity of user interface prototyping. With an innovative experimental tool, we finally assemble models and design to an interactive user interface specifications. Origin (projects) |
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(2008): Methoden, Notationen und Werkzeuge zur Übersetzung von Anforderungen in User Interface Spezifikationen Usability Professionals 2008 / Brau, Henning et al. (Hrsg.). - Stuttgart : Fraunhofer IRB Verlag, 2008. - S. 45-48 |
In diesem Workshop wollen wir unter-schiedliche Methoden und Werkzeuge vorstellen und diskutieren, mit denen kreative Prozesse bei der Übersetzung von Anforderungen in benutzerfreundli-che und innovative Benutzungsschnitt-stellen angetrieben und unterstützt wer-den. Dabei betrachten wir auf Text sierende Notationsformen und Werk-zeugketten ebenso wie spezielle Werkzeuge für Interaktionsdesigner. Als neue und zukunftsweisende Un-terstützung von User Interface Ent-wicklungsprozessen stellen wir unsere Idee von interaktiven Spezifikationen vor. Origin (projects) |
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(2008): Tool-Support for Interdisciplinary and Collaborative User Interface Specification Proceedings of the IADIS International Conference on Interfaces and Human Computer Interaction 2008. - IADIS Press, 2008. - S. 51-60. - ISBN 978-972-8924-59-1 |
When the user interface (UI) has to be specified, a picture is worth a thousand words, and the worst thing one can do is attempt to write a natural language specification for it. Nevertheless, this practice is still common, and it is therefore a difficult task to move from text-based requirements and problem-space concepts to a final UI design, and then back again. Especially for the specification of interactive UIs, however, actors must frequently switch between high-level descriptions and detailed screens. In our research we found that advanced UI specifications therefore have to be made up of interconnected artefacts that have distinct levels of abstraction. With regards to the transparency and traceability of the rationale of the UI specification, transitions and dependencies must be visual and traversable. We introduce a model-based UI specification method that interactively integrates interdisciplinary and informal modelling languages with different fidelities of UI prototyping to an interactive design rationale. With an innovative experimental tool we assemble models and design to an interactive UI specification. With a zoomable user interface (ZUI) approach, we can visualize the modelled artefacts and the overall UI specification space on desktop computers as well as on megapixel displays. Origin (projects) |
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(2008): Improve the Access to Image Data by Combining Content-Based Semantic with Common Metadata Image Retrieval in a Zoomable User Interface SAMT 2008, 3 rd International Conference on Semantic and Digital Media Technologies |
We would like to present a poster and a demo of our operational semantic image retrieval prototype. The image retrieval system for which we set up a client-server environment and developed a prototype web client, accesses a database with about 600.000 images. We are working on a subset of 13.421 images which we got for test purposes from our cooperation partner. The main problems we are confronted with are the amount of data and therefore the location of an item of interest, the different search strategies that are used, usefull interaction techniques and of course the most interesting issue of combining the content-based image retrieval (cbir) and usual metadata to support the users in their tasks. We combine a zoom based interaction concept with a dynamic query metadata search and a cbir similarity search based on GIFT (Gnu Image Finding Tool) [2] to simplify search, exploration and scalable visualization of the hierarchical data space with search and filter techniques like dynamic queries and direct manipulation to solve the stated problems. We assume that the proposed concept for image retrieval can be also adapted to other data spaces (e.g. videos or documents). Origin (projects) |
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(2008): User Interface Specification In Complex Web-Based Information Spaces Proceedings of the Third IASTED International Conference on Human-Computer Interaction, March 17 - 19, 2008, Innsbruck, Austria / Cunliffe, D. (Hrsg.). - Anaheim : Acta Press, 2008. - S. 180-185 |
The development of complex web-based information spaces faces very demanding challenges. Requirements analysis and design demands interdisciplinary modelling approaches. When using typical paper-based methods, an IT organization often experiences frustrating communication issues between teams as well as with suppliers. We present a toolkit for XML-based prototyping of corporate websites at Daimler AG. The approach beats a new path towards interactive specifications of user interface (UI) requirements and the substitution of paper-based artifacts. Origin (projects) |
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(2008): An Innovative User Interface Concept for Large Hierarchical Data Spaces by Example of the EPDM Domain Proceedings of the 13th international conference on Intelligent user interfaces - IUI '08. - New York, New York, USA : ACM Press, 2008. - S. 421-422. - ISBN 978-1-59593-987-6 |
In this paper we will describe a new approach to navigation and interaction with the visualization of a data space of an electronic product data management (EPDM) system. The main problems are the amount of data and therefore the location of an item of interest, show specific relations and narrow or expand the information space. We combine a scalable visualization of the hierarchical data space with search and filter techniques like dynamic queries and direct manipulation to solve the stated problems. We assume that the proposed concept for EPDM can be adapted to data spaces like social networks or company structures. Origin (projects) |
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(2008): ERIS : Ein thesaurusbasiertes Bildretrievalsystem mittels Zoomable User Interface Informationskonzepte für die Zukunft : ODOK '07 / Pipp, Eveline (Hrsg.). - Graz : Neugebauer, 2008. - (Schriften der Vereinigung Österreichischer Bibliothekarinnen und Bibliothekare (VÖB) ; 5). - S. 47-60. - ISBN 978-3-85376-285-1 |
Mit der zunehmenden Digitalisierung von Kulturgütern gewinnen Systeme zur Verwaltung und Suche innerhalb großer Datenmengen immer mehr an Bedeutung. ERIS ist ein thesaurusbasiertes System zur Bildsuche, das im Gegensatz zu herkömmlichen Bildsuchsystemen den direkten Zugriff auf das integrierte Bildmaterial über die visuelle Repräsentation des Thesaurus mittels semantischen Zoomings erlaubt. Der Nutzer / die Nutzerin erhält durch den als Baum visualisierten Thesaurus einen Überblick über die jeweilige Domäne und kann je nach Aspect-of-Interest in die einzelnen Blätter zoomen, so dass er / sie Thumbnails der Bilder oder schließlich auch das gewünschte Bildmaterial samt Metadaten angezeigt bekommt. Der Bruch zwischen semantischem und visuellem Zugriff wird somit durch den Einsatz eines Zoomable User Interfaces minimiert. Angepasste Filter- und Suchfunktionen erlauben die Einschränkung des Ergebnisraumes oder auch den unscharfen Zugriff auf Informationen durch die Auswertung von Synonymen und verwandten Begriffen. Das System wurde domänenunabhängig konzipiert und wird momentan unter Nutzung eines Thesaurus aus dem Museumsbereich weiterentwickelt. Origin (projects) |
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(2008): Zoombasiertes Interaktionskonzept für die Suche in großen, heterogenen Bilddatenbanken Mensch & Computer 2008: Viel mehr Interaktion, 8. Konferenz für interaktive und kooperative Medien / Herczeg, Michael; Kindsmüller, Martin Christof (Hrsg.). - Oldenbourg Verlag, 2008. - S. 390-400 |
In diesem Beitrag stellen wir die Konzeption, Gestaltung und Realisierung eines interaktiven Systems zur Bildersuche vor. Unternehmen verfügen oft über umfangreiche heterogene Bildsammlungen, die sehr unterschiedlichen Zielgruppen innerhalb und außerhalb des Unternehmens zur Verfügung gestellt werden müssen. Die Größe und Heterogenität dieser Bildsammlungen bedingt, dass es oft schwierig ist relevante Bilder nach spezifischen Kriterien zu finden. Wir haben ein webbasiertes System zur Bildersuche am Beispiel einer Bildersammlung von ca. 13.000 Fahrzeugbildern entwickelt. Damit zeigen wir eine innovative Lösung auf, die über ein zoombasiertes Interaktionskonzept mit umfangreichen Such-, Kategorisierung- und Filtermöglichkeiten verfügt und dieses mit einer Komponente zur Ähnlichkeitssuche kombiniert. Erste informale Evaluationen werden beschrieben. Sie zeigen, dass wir dadurch eine neue Qualität bei der Suche in großen heterogenen Bildersammlungen ermöglichen. Diese basiert vor allem auf einer visuellen und kategorialen Darstellung der Inhalte bzw. der Suchergebnisse. Ein fließender Übergang zwischen zielgerichteter Suche und explorativem Browsen wird dadurch unterstützt. Origin (projects) |
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(2007): Prototyping corporate user interfaces : towards a visual specification of interactive systems Proceedings of the IASTED International Conference on Human-Computer Interaction, Chamonix, France, March 2007 |
Corporate software development faces very demanding challenges, especially concerning the user interface of a software system. Collaborative design with stakeholders demands informal modeling methods that everybody can understand and apply. But using traditional, paper-based methods to gather and document requirements, an IT organization often experiences frustrating communication issues between the business and development teams. We present ways of agile high-fidelity prototyping for corporate user interface design. Without harming agile principles and practice, detailed prototypes can be employed for collaborative design, can act as visual specifications and substitute paper-based artifacts. Origin (projects) |
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(2007): Agile Human-centered Software Engineering Proceedings of the 21st British HCI Group Annual Conference on People and Computers : HCI...but not as we know it : volume 1 / Ball, Linden J. et al. (Hrsg.). - New York, NY : ACM, 2007. - S. 167-175. - ISBN 978-1-902505-94-7 |
We seek to close the gap between software engineering (SE) and human-computer interaction (HCI) by indicating interdisciplinary interfaces throughout the different phases of SE and HCI lifecycles. As agile representatives of SE, Extreme Programming (XP) and Agile Modeling (AM) contribute helpful principles and practices for a common engineering approach. We present a cross-discipline user interface design lifecycle that integrates SE and HCI under the umbrella of agile development. Melting IT budgets, pressure of time and the demand to build better software in less time must be supported by traveling as light as possible. We did, therefore, choose not just to mediate both disciplines. Following our surveys, a rather radical approach best fits the demands of engineering organizations. Origin (projects) |
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(2007): CRUISER : A Cross-Discipline User Interface and Software Engineering Lifecycle Human-Computer Interaction : Interaction Design and Usability : Proceedings, Part 1 / Jacko, Julie A. (Hrsg.). - Berlin : Springer, 2007. - (Lecture Notes in Computer Science ; 4550). - S. 174-183. - ISSN 0302-9743. - eISSN 1611-3349. - ISBN 978-3-540-73104-7 |
This article seeks to close the gap between software engineering and human-computer interaction by indicating interdisciplinary interfaces of SE and HCI lifecycles. We present a cross-discipline user interface design lifecycle that integrates SE and HCI under the umbrella of agile development. Origin (projects) |
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(2007): ZEUS : Zoomable Explorative User Interface for Searching and Object Presentation Human Interface and the Management of Information : Methods, Techniques and Tools in Information Design : Proceedings, Part 1 / Smith, Michael J.; Salvendy, Gavriel (Hrsg.). - Berlin : Springer, 2007. - (Lecture Notes in Computer Science ; 4557). - S. 288-297. - ISSN 0302-9743. - eISSN 1611-3349. - ISBN 978-3-540-73344-7 |
In this paper we describe a first version of ZEUS, a web application that combines browsing, searching and object presentation. With the zooming and panning based navigation concept of ZEUS and a hierarchical organization of the information space we try to solve the problems of information overload. It has to be evaluated if categorization, zooming and a full text search can minimize that the user gets lost in hyperspace. The concept of ZEUS is based on some thesis about human cognition, navigation and exploration which we hope to prove with evaluation and user testing of our application in the future. Origin (projects) |
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(2007): Visuelle Spezifikation zur Stärkung der Auftraggeberkompetenz bei der Gestaltung interaktiver Systeme Tagungsband UP07 / Brau, H. et al. (Hrsg.). - Stuttgart : Fraunhofer Verlag, 2007. - S. 127-132 |
Der hohe Stellenwert gebrauchstauglicher Benutzungsschnittstellen wird von immer mehr Unternehmen erkannt und erfordert eine Anpassung verbreiteter Vorgehensweisen bei der Anforderungsermittlung und Systemspezifikation. Der Auftraggeber kann sich nicht darauf beschränken, die System- und Benutzeranforderungen zu definieren. Der Auftragnehmer ist oft nicht in der Lage, selbständig ein benutzerfreund-liches System nach den exakten Vorstellungen des Auftraggebers zu gestalten (Offergeld & Oed 2006). Wir stellen Vorgehensmodelle und Methoden zur Erzeugung interaktiver Prototypen und Systemspezifikationen vor. Durch eine visuelle Spezifikationen können Kommunikations- und Kompetenzprobleme überwunden werden. Entwicklungszeiten werden bei gleichzeitiger Steigerung der Qualität verkürzt und die Zusammenarbeit optimiert. Origin (projects) |
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(2007): Agile Methods and Visual Specification in Software Development : A Chance to Ensure Universal Access Universal Acess in Human Computer Interaction : Coping with Diversity : Proceedings, Part 1 / Stephanidis, Constantine (Hrsg.). - Berlin : Springer, 2007. - (Lecture Notes in Computer Science ; 4554). - S. 453-462. - ISSN 0302-9743. - eISSN 1611-3349. - ISBN 978-3-540-73278-5 |
Within the eEurope2010 initiative “An Information Society for All”, development methods which enable the inclusion of the end-user become essential in order to ensure the paradigm of Universal Access. It is important to understand the end-users, their behavior, their knowledge of technology and their abilities and the context in which the applications will be used. In this paper, we combine our experiences in both Agile Methods and Usability Engineering and show that the resulting agile usability methods – however these maybe designated – are ideally suited to design and develop applications which follow the idea of Universal Access and where the end-user is having great influence on systems design. Origin (projects) |
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(2007): Visualisierungs- und Navigationskonzepte zur Darstellung komplexer Informationsräume auf dem PDA i-com : Journal of Interactive Media ; 6 (2007), 2. - S. 12-20. - ISSN 1618-162X. - eISSN 2196-6826 |
Mobile Geräte mit kleinen Displays finden eine immer größere Verbreitung. Demzufolge wächst auch der Bedarf an Inhalten, die auf diese Display-Größe zugeschnitten sind. Die oft nur für die Desktop-Welt konzipierten Inhalte können nicht ohne weiteres mit mobilen Geräten exploriert werden. In diesem Beitrag werden daher ein Navigations- und Visualisierungskonzepte für kleine Displays vorgestellt, die den speziellen Anforderungen mobiler Endgeräte Rechnung tragen. Am Beispiel des Informationsraums der Webseite von Mercedes-Benz zeigen wir Strategien und ein Softwareframework für den Transfer vom Desktop auf mobile Endgeräte. Origin (projects) |
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(2004): Agile Usability Engineering Mensch und Computer 2004 : Allgegenwärtige Interaktion / Keil-Slawik, Reinhard et al. (Hrsg.). - München : Oldenbourg, 2004. - S. 33-42. - ISBN 3-486-57624-0 |
Der Beitrag untersucht die Fragestellung, ob die Prinzipien, Methoden und Techniken agiler Softwareentwicklungsprozesse mit denen des Usability Engineering vereinbar sind. Um diese Frage zu beantworten, wurden vor allem die Praktiken von Extreme Programming und Agile Modeling näher untersucht und dann vom Standpunkt der Praktiken des Usability Engineering aus bewertet. Die Autoren kommen zu dem Schluss, dass es neben grundlegenden Zielkonflikten auch eine Reihe von interessanten Anknüpfungspunkten gibt, und stellen als eine mögliche Synthese aus beiden Welten den „Agile Usage-Centered Software Lifecycle“ (AUCSL) vor. Damit soll eine Diskussion in der Fachwelt angeregt werden, verbunden mit der Erwartung einer praktischen Erprobung. Origin (projects) |
Name | Project no. | Description | Period |
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Industrie | 700/03 |
Period: | 01.01.2003 – 31.12.2008 |
Link: | Project homepage |